donderdag 1 november 2012

De weg terug!


Waar te beginnen??
De afgelopen maanden waren op hardloopgebied "wisselend" te noemen.

Het hardloopdipje promoveerde in een volwaardige hardloopdip..

Mijn eerste DNF werd een feit bij de halve van Renesse *shame*, daar waar ik het jaar ervoor nog zo had genoten van het lopen op het strand. Kwam ik nu amper vooruit wat een lijdensweg was dat...
Uiteindelijk heb ik hem wandelend uitgelopen... maar de medaille heb ik niet in ontvangst genomen. Overigens was het wel een super gezellige dag in Zeeland, volgend jaar wat mij betreft weer (al was het maar om revanche te nemen)!

Toen volgde een heel gezellig loopje in Utrecht bij John, wederom super gezellig, maar looptechnisch (ondanks respectabel aantal kilometers) shit...

Juli ging voorbij en augustus kwam...
Mijn trouwe Garmin FR305 gaf de geest (...) en in Italië had ik bij 27 graden zowaar een opleving, heel rustig lopen (kon ook niet anders, veel te warm voor mij) wist ik er toch nog een heel aantal kilometers te lopen, heerlijk!
Zou dit het einde zijn van mijn malaise??

De Garmin FR310 kwam en ging vanwege een defect weer net zo snel weer weg. Gelukkig kreeg ik een mooie nieuwe toegestuurd... Met dank aan de goede service van Runstore
In september stond wederom een strandloop gepland: de Kustloop in Vrouwenpolder, vol goede moed begonnen, maar het wederom verliep het niet zoals gehoopt. Gelukkig dit keer wel uitgelopen, maar de manier waarop én een eindtijd van 2:21 kon ik er niet erg tevreden mee zijn.

Zo langzamerhand werd ik er wanhopig van... zonder aanwijsbare oorzaak of blessure leek ik niet meer te kunnen (hard)lopen. Vele mailtjes (en gesprekken) gingen op en neer naar Tiny, die vooral benadrukte rustig te blijven...
Was het dan alleen maar kommer en kwel? Welnee, af en toe zaten er gelukkig best lekkere trainingen tussen, deze gaven dan weer een sprankje hoop dat het gewoon weer allemaal goed zou komen. Gelukkig wel want stoppen met hardlopen, nee echt niet!!

Zo langzamerhand hadden zowel Tiny als ik het idee dat de temperatuur hier behoorlijk invloed op had, toch bleef/blijf ik dat vreemd vinden; ik loop inmiddels al een tijdje en heb vaker met warm weer gelopen...

Na de (voor mij mislukte) loop in Vrouwenpolder, besloot ik terug te gaan naar wat ik deed voor de Rotterdam Marathon toen ik liep als een zonnetje. "Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg" werkt tenslotte ook de andere kant op bedacht ik.
Wat deed ik toen anders??

Dus haalde ik mijn oude Nike Lunarglides uit de kast en begon hier voorzichtig weer wat op te lopen. Het voelde raar en lomp naar alle kilometers die ik gemaakt had op de Frees maar toch vertrouwd. Daarnaast ben mijn hartslagband echt gaan dragen (groot verschil tussen de FR305 en de FR310; de hartslagband is veel zachter en deze kan ik dragen zonder dat mijn huid stuk gaat). Afwisselend werden nu de Lunarglides en Frees gedragen, waarbij ik steeds beter ging lopen op de Lunarglides.
De knoop werd doorgehakt: nieuwe Nike Lunarglides (4) besteld en vooral gaan trainen op hartslag en veel minder op tempo!

Inmiddels heb ik mijn loopdip officieel ten grave gedragen en staat zaterdag voor het eerst weer een loopje op het programma: de halve marathon van Woudrichem!

Ik heb er ontzettend veel zin in maar ben stik zenuwachtig; zal het mij lukken om die halve in een redelijk fatsoenlijk tempo af te kunnen leggen?

(ben benieuwd bij wie ik nog in RSS feed zit ;-))

8 opmerkingen:

  1. Ja, gelezen :-)..... Succes met de halve. Gaat je lukken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En natuurlijk bij mij ook. Loop zaterdag lekker ontspannen die HM uit. Je zult het zien het wordt een overwinning op jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah vandaag de halve! Super.... veel plezier!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat fijn dat je "terug" bent. Lekker lopen en genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Veel plezier bij de halve, fijn te lezen dat het weer loopt. Ja ook bij mij sta je er nog steeds in, ben niet zo 'opruimerig'.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Natuurlijk sta je nog in mijn RSS.
    Wat de temperatuur betreft zijn we in de periode gekomen dat het je vast en zeker beter af zal gaan. Ik kan me voorstellen dat je er af en toe moedeloos van werd, maar je bent nog steeds zonder blessure en dat is heel veel waard. Nu weer genieten en niet meer zolang wachten om ons via dit blog bij te praten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Komend jaar gaan we samen in Renesse voor de herkansing. De 12,1km was leuk, maar de 21,1 moet nog leuker worden. We can do it!!!

    BeantwoordenVerwijderen