donderdag 13 januari 2011

lijnen


"jij hoeft niet af te vallen, jij bent hartstikke slank" hoe vaak ik dit niet hoor... en toch ben ik aan de lijn, want zo slank ben ik niet.
De eerste aanwijzing dat ik toch wat meer vet bij me had, kreeg ik deze zomer. Zoon had wat foto's van mij gemaakt terwijl ik aan het roeien was in bikini. En daar waren ze pontificaal in beeld, mijn vetrol(len), gadver! Mijn geweten had ik al snel gesust, ach het is een onflatteuze foto, ik zat in een rare houding en last but not least: het was vakantie!

De rest klinkt bij menigeen ook bekend, na de vakantie was het al snel herfst, winter en kon de verhullende kleding weer uit de kast getrokken worden. Totdat ik in de kerstvakantie "per ongeluk" op een weegschaal stapte bij Nemo ai... daar stond het toch echt AUW! Maar ook hier werkte de stuisvogel politiek toch goed: had rugzak bij me, kleren, laarzen aan, enz..., en ik sport toch (ruim) voldoende? Bovendien was het verschil met mijn eigen weegschaal ruim 9 kilo!

Toch bleef het knagen, een science center en een heel slecht geijkte weegschaal? Lijkt me niet! Dus toen er een paar dagen later op internet een aanbieding voorbij kwam van een luxe weegschaal (incl. vet, vocht en spiermeting) had ik deze snel besteld. Een paar dagen later werd het pakje bezorgd en aaaai, ja hoor, op deze weegschaal was ik ook zo'n 5 kilo zwaarder, grrr.
Mijn spierweefsel-percentage was prima, maar het vetpercentage was wel weer hoog :( na wat googlen kwam ik uit op de site van het voedingscentrum waar ze van die leuke testjes hebben. Wat bleek mijn BMI is goed (voor de liefhebbers 24) maar mijn taille omvang was wel aan de hoge kant (79) het is allemaal nog goed, maar wel aan de hoge kant, zeker voor mijzelf!
Ook lekker om te constateren het teveel aan vet zit allemaal rond mijn middel, dus zit er maar één ding op: lijnen en buikspieroefeningen!

Ik ben dus begonnen en ter ondersteuning van het afvallen gebruik ik de eetmeter geeft mij een prima inzicht over wat ik in mijn mond stop, maar ook of ik alle voedingsstoffen, vitamines en mineralen binnenkrijg, ik wil tenslotte gezond afvallen, leven en sporten.
Ik moet zeggen dat ik heel enthousiast over de site ben!

Ten slotte wil ik nog wel even kwijt, dat ik vind dat je hele mooie maar ook hele lelijke dikke en dunne mensen hebt. Ik wil slank zijn voor mezelf en dat dit niet een norm is die ik anderen kan en wil opleggen. Iedereen moet zich vooral lekker voelen in zijn eigen lijf!

19 opmerkingen:

  1. Hier exact hetzelfde probleem (heb alleen niet bij Nemo op de weegschaal gestaan :-))

    4 kilo minimaal....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gewoon een paar kilo minder en het probleem is opgelost. Het kost wel wat discipline! Wat win je ermee? Vetrol kwijt en 3"/kg/km snelheidswinst;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Laatste mooie alinea! Heb laatst trouwens ook de site van het voedingscentrum bezocht, mooie site met veel informatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sja, dat voedingscentrum, ze schermen nog steeds met oubollige kennis, eigenlijk achterhaald. De site is mooi, de kennis is ronduit slecht. Voor kennis over echt gezond eten, dat moet je elders zoeken.
    Laat je niet verleiden tot light produkten of mager/halfvet produkten. Enfin, google er zelf maar eens op los als het je interesseert. Succes met het afvallen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Met wat bewuster de juiste dingen eten en sporten kom je al een eind. Daarna ben ik pas weer door mijn adviseuse op gewezen ;-)
    Gaat je lukken, maar vergeet niet dat je ook energie nodig hebt om te blijven lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Belangrijk is dat je je er zelf prettig bij voelt. Men kan zeggen wat men wil, het is jouw gevoel. Dus weer afvalrace, ook een wedstrijd. Veel succes er mee, ik hoop dat het je naar tevredenheid lukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij mij ligt het ook aan de kleding, weegschaal is niet ge-eikt

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een paar kg eraf lukt jou best. Je bent al op de goede weg.
    Maar kijk wel uit dat je niet teveel afvalt, je moet nog wel een poosje in je nieuwe jurk passen, anders kunnen we niet als "tweeling" door het leven :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Valt niet mee dat afvallen, maar hetgaat je ongetwijfeld lukken! Zelf heb ik mijnn eerste doel bereikt, ik zit weer onder de 90 .... Nog minimaal 5 te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die wat af wil vallen. Bij mij moet er wel wat meer af dan een paar kg trouwens... Bedankt voor de link naar de eetmeter we hebben er al driftig gebruik van gemaakt en het werkt inderdaad verhelderend. Gewoon lekker zo doorgaan Kitty!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Sucses en het zal je lukken om nog mer plezier te beleven.
    Overigens heb ik volgens de bmi lichtelijk overgewicht, maar zie weinig vet.
    Groet rinus, staat zelden op een weegschaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel veel succes met lijnen!
    Ik vindt het altijd wel lastig hoor wat is een goed vetpercentage.
    Ook bij het lijnen moet je je zelf er prettig bij voelen! Ik loop bij een dietiste, ben vegetarisch en ik sport veel, wilde weten of ik voldoende binnen kreeg...zo moest me toch meer gaan eten en niets aangekomen!
    Succes ermee!
    Groetjes Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Agjoh, je moet maar zo denken: met een paar kilo meer kan je ook Nederlands kampioene worden. Was getekend, ikke......zettum op!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gewoon kijken wat je er af krijgt. Als je je daar zelf lekker(-der) bij voelt gewoon doen.
    In ieder geval is je enthousiasme goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ach, je wilt het zelf, afvallen om er beter uit te zien. Belangrijk is natuurlijk ook om je er goed bij te voelen; en dat schijnt een moeilijke combi te kunnen zijn. Wens je er succes mee.
    Overigens wijst ook mijn weegschaal een 5-tal kgs te veel aan, maar dat schijnt een winterprobleem te zijn???

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Afvallen is minder eten en meer bewegen ;) Dan komt het goed. Die paar kilootjes meer maakt toch niet uit... gezondheid en geluk boven alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @Noortje: En waar dan? Ben wel benieuwd waar jij het dan vandaan haalt of gewoon even googlen?

    BeantwoordenVerwijderen