maandag 28 februari 2011

Weblogloop Uden; of hoe een regenachtige dag een gouden randje kreeg


27-02 's Morgens vroeg: terwijl ik nog in bed lig, hoor ik het buiten waaien, af en toe draait de wind zodat de regen hoorbaar is op mijn raam... brrr! Toch kom ik (zeker voor mijn doen) gemakkelijk mijn bed uit, want vandaag is de weblogloop in Uden. Jee, wat een weer! Ik kijk expres niet meer op buienradar, ik geloof het wel vandaag, maar pak mijn tas in en probeer in te schatten hoe warm/koud/nat ik onderweg zal worden. Mijn grote sporttas zit dan ook bommetje vol, het lijkt wel of ik een week weg ga! Op naar Uden! Vreemd, ik heb er 7 jaar gewoond maar ik ben nog nooit op (of zelfs dichtbij) de atletiekbaan van De Keien geweest. Mooie locatie hebben ze daar, zeg! De koffie (en het gebak) staat klaar en de eerste lopers zijn er ook al. Leuk om weer zoveel bekenden te zien! Zoenen, kletsen en nieuwe mensen ontmoeten het is al gauw erg gezellig!

Rond 12:00 uur vertrekken we met ruim 30 man/vrouw voor de loop, ik ben redelijk zenuwachtig, kan ik de groep wel bijhouden? We gaan de regen in, de eerste km-ers gaan lekker vlot (5:50/km) iedereen heeft er duidelijk zin in. Ondertussen hoop ik dat het tempo dadelijk wat zal zakken want als ik op dit tempo Bedaf (Bedaf is een gebied rond Uden met los zand en zandduinen)over moet vrees ik het ergste!
De eerste zandheuveltjes dienen zich aan en ja hoor, weer blijkt: ik ben geen klimgeit, ik loop welliswaar achteraan, maar kan de groep bijhouden. Gelukkig kan ik daarna weer even herstellen, ondertussen zijn we nat, natter, natst. Mijn schoenen, sokken en broek alles zit onder de modder. De km-er tijden liggen nu zo gemiddeld rond de 6:20 niet gek als je bedenkt dat we door mul zand en modder ploeteren. Bij km 13 vind ik mijn Waterloo :( weer een stijl heuveltje op en ik moet lossen (lees lopen, shame) ik zeg nogmaals: geen klimgeit, deze km gaat dan ook in 7:35. Gelukkig vind ik ook daarna herstel en gaat de km erna in 5:48 en blijven de km onder de 6:00 tot aan het rustpunt op 16,5 km. Nu we stilstaan en een kopje warme thee drinken voelen we pas hoe koud het is...
Zoals afgesproken maak ik hier een doorsteek. Terwijl de groep 9 km rent loop ik met Esther, Erik en Marcel de doorsteek van 4 km, wat zijn we nat en koud als we na iets meer dan 20 minuten wandelen bij het samensmelt-punt aankomen. Het duurt nog minstens een half uur voordat de groep hier langs komt dus op zoek naar een schuilplaats en die hebben we gevonden bij de kinderboerderij. Eerst onder een afkapping (maar in ieder geval uit de regen en wind) en nadat de beheerder ons uitnodigde om in de "kantine" te wachten, geplakt tegen de verwarming....
Ineens ging de tijd weer snel en voordat we het wisten zagen we de groep ineens aankomen, weer op weg, de regen en kou in! Rustig aan lopen we die laatste 5 km uit tempo zo rond de 6:30 en het wonder geschiedde ik had het niet koud meer! Die laatste 5 km gingen ook zo gemakkelijk dat ik betwijfelde of het wel 5 km was, maar Garmin is onverbiddelijk het waren er toch echt 5! Op dat moment had ik er nog wel 10 kunnen lopen!

Als verzopen katten arriveerden we bij De Keien, voor een heerlijke warme douche. Daarna was het tijd voor een lekker drankje en kregen we heerlijk eten aangeboden van Sjan en Tiny, want deze loop had een bijzondere aanleiding! Zowel Sjan als Tiny worden dit jaar 65 én ze zijn dit jaar 40 jaar getrouwd! Een bijzonder jubileumjaar dus voor 2 bijzondere mensen!
Lopen, drinken, eten en heel veel gelachen, dus! Om een uur of 19:00 is het tijd om naar huis te gaan, een mooie, lange, natte dag! Sjan en Tiny bedankt voor deze geweldige dag, het was er één met een gouden randje, die staat in mijn geheugen gegrift.
Enne o ja, de volgende keer loop ik de hele 30 mee!


NB: foto's zijn gemaakt door een verkleumde Maurice!

12 opmerkingen:

  1. Gelukkig is het de temperatuur die de warmte van de dag bepaald! Echt er van genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We vallen in herhaling, maar wat was het leuk! Erik trots op zijn exacte 25. (en Marcel vast ook)
    Fijn dat jullie even in de kantine mochten opwarmen/schuilen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ondanks de kou en regen, hadden we een superdag. Net zoals je al zei: een aantal lopers bij elkaar, eten en drinken en het word altijd gezellig.
    Fijn dat je samen met mij die kletsnatte doorsteek wilde maken, zo kon ik toch nog een stukje meelopen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nat, natter, zeiknat, maar genoten. Het was een hele gezellige dag die voor herhaling vatbaar is. Mag wat mij betreft dan wel droog, droger......:-)
    Tot de volgende keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben nog steeds niet bijgekomen van dat dagje Uden .... Maar ik had het voor geen goud willen missen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De volgende keer ook de volle ronde lopen.Kun je makkelijk.Leuk om je nu eens wat langer te spreken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Was er alleen in gedachten bij in Uden maar liep ook vol in de regen die dag, dat dan weer wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het was een fantastisch mooie dag met heerlijke kilometers.. en uhhh regen ????

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Webloglopen ; het zijn van die fantastische dagen waar het beste in jezelf naar boven komt. Goed gelopen !! Was gezellig.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een mooie dag lees ik overal. Kan bijna niet missen in zo'n gezellig gezelschap en zo'n omgeving. Regen, whaw, wie maakt zich er druk om

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het was mooi, het was nat, het was gezellig.
    Het was een herinneringswaardige dag.
    En je hebt prima gelopen en toch een heel mooie afstand.
    Leuk je eens ontmoet te hebben
    groet,
    Ruud

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig gelopen Kitty op het zware parcours onder niet al te beste omstandigheden. De 30ers komen vanzelf wel een keer.

    BeantwoordenVerwijderen