dinsdag 22 februari 2011

Halve zolen


"Halve zolen" zo worden we wel eens genoemd en met "we" bedoel ik dus hardlopers. Sinds ik aan de Spoordijk woon, weet ik dat ik dat hier vroeger een spoorlijn liep; officieel heet deze de Langstraatspoorlijn maar deze staat in de volksmond bekend als de Halve Zolenlijn. De spoorlijn liep oorspronkelijk van Lage Zwaluwe via Geertruidenberg, Waalwijk, Vlijmen naar Den Bosch.
De bijnaam Halve Zolenlijn refereert aan de schoenenindustrie die vroeger in Waalwijk gevestigd was en is natuurlijk ironisch bedoeld voor de inwoners van deze streek. Er was tijdens de aanleg wel rekening gehouden met het eventueel in een later stadium dubbelspoors maken van de lijn, wat nog te zien is aan de brugpijlers van bijvoorbeeld de Moerputtenbrug in het natuurgebied de Moerputten.
De spoorlijn werd geopend tussen 1886 en 1890 en was volledig gefinancierd met de opbrengsten uit Indië. Met deze spoorverbinding werd voornamelijk leer en aanverwante artikelen van en naar de Langstraat vervoerd. Lage Zwaluwe fungeerde als overlaadpunt voor scheepvaart naar Rotterdam. Tegenwoordig is alleen nog een deel vanuit Lage Zwaluwe naar Oosterhout als goederenspoorlijn in gebruik. Op het talud tussen Raamsdonksveer en 's-Hertogenbosch ligt een fietspad, het Halve Zolenpad genaamd.
Tussen Vlijmen en 's-Hertogenbosch gaat het oude tracé door het natuurgebied de Moerputten. De 600 meter lange Moerputtenbrug is in oktober 2006, na een uitvoerige restauratie, als wandelpad geopend. Het laatste stuk spoorlijn werd pas in 1997 opgebroken. In 2008 is door de gemeente Waalwijk een stuk spoor van 250 meter aangelegd ter hoogte van de Cartografenweg in Waalwijk, dit ter nagedachtenis aan de Halve Zolenlijn. Tot en met 1997 lag ter hoogte van het Koning Willem I College in 's-Hertogenbosch ook nog een stuk van het Halve Zolenlijn. In 1996 heeft de NS dit stuk spoor nog wel gebruikt, tijdens de eerste etappe van de Tour de France. Als verkapte reclame werd daar een treinstel van het toen gloednieuwe dubbeldeks interregiomaterieel gestald, opdat de hele wereld het kon aanschouwen. Tegenwoordig is de lijn vanaf Waalwijk in westelijke richting een fietspad.
(bron Wikipedia)
Regelmatig loop ik een gedeelte van dit Halve Zolenpad, en al lopend is stilletjes de uitdaging geboren. Na overleg met Tiny hebben we een voorlopige datum geprikt. Op 09-09 gaan we (Tiny en ik) het Halve Zolenpad lopen vanaf mijn voordeur tot de "gouden draak" in Den Bosch een loop van 32,5 km; als dat geen mooie uitdaging is!

15 opmerkingen:

  1. wow Kit, dat is zeker een uitdaging.
    Enneh, als coach Tiny daar in meegaat, dan gelooft hij er ook in.
    De capaciteiten heb je dus in huis, nu nog even (ffkes??) trainen en die discipline heb je ook in je zak...... kanjer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is zeker een mooie uitdaging.Mogen er meer mensen instappen?Lijkt me een leuk loopje.........

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Poehee, da's een leuke uitdaging.
    En jou kennende gaat je dat zeker lukken!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Halve zolen op het halve zolenpad!
    ('t is dat ik geen halve zool ben, wel hardloper of soort van, dus ik mag vast niet mee)
    En dat is vast een tussenstap/opstap naar de marathon; ik gok: volgend voorjaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een mooie uitdaging, maar kijk uit... de stap naar een marathon is dan wel behoorlijk klein geworden...;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is nou eens een mooi plan! Errug leuk dit soort dingen, grootste lol is misschien wel het plannen en verkennen van de route. Ik neem tenminste aan dat het niet overal even makkelijk zal zijn.
    Ben benieuwd naar de verslagen van de) vorderingen! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vroeg me al af waar je verhaal heenging....duidelijk naar een mooie uitdaging. Hoewel uitdaging....het zal niet lang duren voordat je de langere afstanden aankan. Wordt dit 1 van de lange duurlopen op weg naar je marathondebuut?
    Eindhoven?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Marathon... Marathon... Marathon... Marathon...Marathon...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je bent geen halve zool, maar een hele:-)

    De uitdaging is daar, dusrustig je trainingen uitbouwen en oppassen voor blessures. Niet eigenwijs zijn, maar luisteren naar je schema!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat gaaf!!!
    Ik had wel van dit pad gehoord, maar nog nooit de geschiedenis ervan, dank!
    Heel veel succes met trainen.
    Ik zie dat iedereen het over een marthon heeft, tja das nog maar een stukkie verder toch *grijns*
    Heel tof idee en ik hoop dat je hem helemaal afloopt dat halvezolenpad en dat je ervan gaat genieten!
    Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hele uitdaging dat halve zolenpad! Gelukkig levert je coach geen half werk, dus gaat het helemaal goed komen. Deze halve zool heeft ooit zijn waterloo gevonden op het halve zolenpad tijdens de 80 van de Langstraat .... Denk er liever niet meer aan terug, wat een halve zool om daar ooit aan te beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een toepasselijke naam voor het hardlopen en leuk zulks geschiedenis uit jouw buurt.
    Op je reactie op mijn blog, ik hou alleen de wedstrijden bij en zet ze neer bij http://www.looptijden.nl/
    Behalve een overzicht zie je dan meteen het aantal wedstrijden, gemaakte km enz, vandaar dat ik het weet!....Verder hou ik niks bij.
    Groet rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. die weblogloop gaat helemaal goed komen voor je! mooi verhaal over station Vlijmen en heerlijk die oude foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik kende je youtube filmpje nog niet...of misschien wel...maar dan de nederlandse versie...ik weet het niet meer. Ik heb hem aan mijn man laten zien want hij gaat straks trainen voor marathon in Eindhoven, wil zijn PR weer eens verbreken. Ik vindt dat hij al snel genoeg loopt.
    Groetjes Carla

    BeantwoordenVerwijderen