zondag 17 maart 2013

Lang en ver

De site van de Rotterdam Marathon vermeld trots: nog 27 dagen.
Hebben die mensen achter deze site enig idee wat ze teweegbrengen? Ik bedoel nog 27 dagen en ik word geacht 42,195 km hard te lopen.... Help!!
Deze laatste weken voor de marathon staan overal de lange en verre duurlopen op het programma. Dit zijn de lopen waarin de echte kilometers gemaakt moeten worden. Ja ook door mij...
Ook voor het eerst weer een test waar ik sta..

Vanmorgen maakte ik me dan ook klaar voor een loop van ongeveer 30 km. Na het gebruikelijke gepieker over: "wat trek ik aan" besluit ik voor het eerst sinds lange tijd mijn Salomon rugzak mee te nemen. Ik zal tenslotte wel wat langer weg zijn dan 3 uur.
En dan vertrek ik, al na 1-2 km merk ik dat ik mijn HF niet op het gewenste niveau van 145 weet te krijgen. Ik morrel wat aan mijn hartslagband en merk dat de HF weer een slag of 5 naar beneden krijg, maar deze is net zo snel weer terug op het oude niveau. Ik geef het op en accepteer dat mijn HF rond de 150 zal liggen en probeer een lekker rustig ritme te vinden. Na 3 km kom ik bij de brug over de Bergse Maas

Lekker?
Nou ik heb wel eens fijner gelopen, er zit een klein gevoelig plekje in mijn rechterkuit. Pijn? Nee, dat niet maar ik voel het wel, ik besluit het te negeren. Na het buurtschap Peerenboom, kom je op een hele saaie lange weg, bijna 4 km lang. Hier voel ik dat er een behoorlijke wind staat, maar als ik daarna pal langs de rivier loop, geniet ik maar is de wind een behoorlijke factor geworden.
Zo loop ik lekker door totdat ik na ruim 16 km Drongelen binnen loop
Dit is het verste punt van mijn loop, hier kan ik eindelijk even wegdraaien van de rivier en de wind en mag ik terug naar huis. De weg is ongelijkmatig en ik krijg weer meer last van mijn rechterbeen, door aan de andere kant van de weg gaan lopen brengt wat verlichting. Het gaat nog steeds eigenlijk prima en ik passeer het 20 km punt. Rond de 24 km heb ik er eigenlijk wel genoeg van en besluit ik de kortste weg naar huis te kiezen. Deze keuze heeft wel tot gevolg dat ik die lange saaie weg van 4 km nog een keer moet lopen. Ik baal en krijg het zwaar, dan begint ook mijn heup aan de linkerkant wat te zeuren en mijn rug laat weten dat die rugzak ook zat te zijn.
Een flinke mentale training volgt dan...
maar het lukt, vraag me niet hoe, maar ik maak (hard)lopend de 32 km vol, maar het viel me zwaar!!

Tevreden ben ik over het feit dat ik netjes gediciplineerd op tijd mijn gelletjes heb ingenomen, om de 45 minuten. Ook heb ik echt meer gedronken dan ik normaal doe (met dank aan de Salomon Rugzak).
Minder tevreden ben ik over het feit dat het best moeizaam ging... ik had zeker na Geldrop en Parijs verwacht dat 30 km toch makkelijker zou gaan dan het in werkelijkheid ging. Het idee dat er nog 10 km bij moeten... staat me eigenlijk nog helemaal niet aan!

6 opmerkingen:

  1. Jemig mens, je loopt gewoon "even" 32km, ik vind het superknap!!! Over 4 weken zit jij lekker op de bank na te genieten van je 2 marathon en poets je je medaille nog eens op. Je bent goed bezig, gaat helemaal goed komen in Rotterdam!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tjonge respect hoor! Zoveel kilometers!! Moeizaam of niet, jij gaat die 2e M vast uitlopen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op een tijd lopen is anders dan op afstand lopen. Ik vroeg je om op tijd te lopen 3 uur en niet ruim 3,5 u.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Karakter getoond.... Jij komt er wel. Ik ga je zeker weer zien in het kralingse bos ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Petje af hoe jij die afstanden elke keer weer in je uppie aflegd. En de marathon Rotterdam?... "dat komt wel goed schatje" :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat knap dat je aan het trainen bent voor de MARATHON!!!!
    Nog heel veel succes!
    Komt vast goed!
    Groetjes Carla

    BeantwoordenVerwijderen