donderdag 27 juni 2019

Bodypump (ik ben verliefd)


Ik moet wat bekennen... ik heb last van vooroordelen en niet zo'n beetje ook.

Over het algemeen heb ik er niet zo'n last van, immers vooroordelen helpen je de wereld om je heen in te delen en te classificeren. Maar soms kom je erachter dat je hierdoor ook dingen "mist", omdat je ze op voorhand al had afgeschreven.

Neem nu "de sportschool"...
Al jaren doe ik thuis aan krachtsport, er zijn hiervoor prima programma's variërend van het niveau "Nederland beweegt" tot "insanity" van ShaunT (overigens ben ik fan van Shaun, zijn T25 programma kan ik wel dromen), maar een sportschool?

Een jaar geleden kregen mijn collega's en ik de mogelijkheid om fiscaal vriendelijk te gaan sporten bij een sportschool, waardoor een duurdere sportschool ineens op het niveau BasicFit uitkomt. Omdat ik merkte dat het thuis af en toe best behelpen was (ik heb alleen 3 en 5 kilo dumbells) en ik stiekem nog steeds droom van een sixpack, was dit het overwegen best waard. Tel daarbij op dat mijn oude maatje Jeroen (thanks) er spinningles geeft, was de keuze voor Willemsen Sport snel gemaakt. Immers spinning zou mij, tijdens de winter, best kunnen helpen om mijn fietsvermogen te vergroten.
En dus werd ik lid van een sportschool.

Zoals dat gaat kreeg ik een intake en werd naar mijn doelen/wensen geïnformeerd. Zie hier mijn allergrootste vooroordeel...
In een sportschool lopen geen "serieuze" sporters rond. Mensen die zich node naar de sportschool slepen om verveelt op de loopband of fiets (tv kijkend) aan de 1 of 2 uur sporten in de week te komen. Nee, wij marathonlopers zijn echte sporters, door weer en wind lopen we duurlopen van 3-4 uur op water en een eierkoek.
Laten we eerlijk zijn die mensen zijn er ook (volop), maar er bleken ook mensen te zijn die het wat serieuzer aanpakten.

Dus toen ik tijdens de intake uitlegde dat ik krachtsport wilde doen als ondersteuning voor mijn marathon (en triatlon) ambities kreeg ik als suggestie dat misschien het volgen van de groepsles Bodypump wel iets voor mij wel iets kon zijn, moest ik weer even slikken.
Groepslessen? Buiten het feit dat ik nog steeds nachtmerries heb van de 5 lessen Steps ik ooit volgde (ik ben choreografisch gehandicapt), zit ook hier op voorhand een meer dan stevig vooroordeel (sorry).
Groepslessen zijn immers voor te dikke huisvrouwen, die zo nodig "gezellig" een uurtje willen sporten maar het beoogde resultaat nooit bereiken. Groepslessen doen maar beperkt aan spierontwikkeling en richten zich vooral op cardio, dat het merendeel van de deelnemers aan de bar of thuis weer teniet doet.

Waarom ik me dan (met dit vooroordeel) toch melde voor een lesje Bodypump weet ik niet meer,  maar feit is dat ik me in een zaaltje melde bij Madelon.
Ik kreeg een step (welcome back, nightmare) een barbell, gewichten en dumbells met de instructie het rustig aan te doen en probeer maar te volgen (ehhh okay, maar ik heb vaker krachtsport gedaan he?! I got this!).
De muziek voor de warming up startte (en ja en zelfs daar heb ik een vooroordeel over, van die muziek, die het dan een beetje hip moet maken voor de gemiddelde huisvrouw); nou dat ging best leuk deadlifts, squats, lunges, push-ups, clean and press... heee dit is gewoon krachtsport! Maar dan wat sneller en wat afwisselender dan in het krachthonk en ja er zijn ook mannen! Gelukkig ziet Madelon dat ik al wat vaker getraind heb en krijg ik er gewichten erbij en dat maakt het natuurlijk uitdagender.

Ik geloof niet dat het tot de einde van de les heeft geduurd tot ik "om" was, want in een uurtje werden alle spiergroepen systematisch afgewerkt, de bovenbenen (hamstrings en quadriceps), de rug, schouders, armen (biceps en triceps), core. Dit is te gek!
Ja en als ik "om" ben, ben ik dus echt "om" en dus was ik al snel thuis de oefeningen aan het nazoeken, niet alleen omdat ik nu eenmaal een perfectionist ben maar ook omdat ik weet dat de juiste uitvoering van de oefeningen belangrijker is dan de kilo's.

Brengt me op mijn laatste vooroordeel van een groepsles; "mensen doen maar wat, er is geen aandacht voor de juiste uitvoering".  Inmiddels weet ik dat dit onzin is, het probleem is dat mensen niet luisteren en laten we eerlijk zijn ga eens in het gemiddelde krachthonk kijken? Je wil niet weten wat daar ziet qua uitvoering van de oefeningen. Wil je echt individuele aandacht moet je misschien een personal trainer overwegen, maar er wordt echt aandacht gegeven aan uitvoering, zelfs na de les.


En dus ben ik 2x per week te vinden in de bodypump les van Madelon en heb ik er een nieuwe sport bij.




*Met dank aan Madelon voor de foto's! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten