maandag 27 juni 2011

Halve marathon van Roosendaal (of "de zomerklassieker van Brabant")


Tijd voor een nieuw blogje, want het is alweer even geleden. Natuurlijk zijn de trainingen ondertussen gewoon doorgegaan en ben ik volgens trainer Tiny goed in vorm. Eigenlijk voel ik dat zelf ook wel, de HM in Zeeland (Renesse) ging lekker en ook de trainingen gaan me makkelijk af. Dus op naar de halve marathon van Roosendaal, die ze hebben omgedoopt naar de "de zomerklassieker van Brabant" want dat zou de lading beter dekken...
Zaterdag had ik nog een heel gezellig feestje maar daar heb ik me keurig aan de regels gehouden 1,5 glaasje wijn en voor de rest water, water en nog eens water (overigens wel heel lekker gegeten, thanks Judy)! Ondanks dat kreeg ik in de loop van de avond stevige hoofdpijn en ben ik dan ook met 2 paracetamol in bed gedoken. De volgende morgen was mijn hoofd er niet veel beter aan toe, dus wederom wat molletjes erin. Gelukkig ging het hele heftige er wel wat af dus rond een uur of half 3 zoon naar opa en oma gebracht en op weg naar Roosendaal.
Via twitter had ik afgesproken met Frank en Marjon, onder tweeps bekend als @frankdeM en @marjonrunning, bij de VVV. Nadat ik gelukkig vrij snel een parkeerplekje had gevonden, mijn startnummer had opgehaald en mijn tas had gedumpt, stond ik iets voor 4-en dus bij de VVV. Al gauw kwam Marjon op mij af: "ben jij Kitty?" en stonden we al gauw uitgebreid te kletsen, niet veel later melde Frank zich ook. Met zijn 3-en liepen we het startvak in en het doel voor deze middag werd doorgenomen. Marjon liep de 10 km en wilde graag onder de 50 minuten lopen en Frank wilde op de halve marathon rond de 1:30 lopen (als ik het me goed herinner) wat mijn doel was? *slik* euh, nou ergens tussen 2 uur en 2u10..
Afijn om 16:30 klonk het startschot en het zonnetjes scheen uitbundig, heel uitbundig... In mijn hoofd had ik toch een tijd van 2:00-2:03 dan moet ik dus rond de 5:40-5:45/km lopen, de eerste km-ers gingen prima (zoals altijd) 5:38-5:45-5:37-5:53-5:48-5:51-5:51 hier scheiden de wegen van de HM en 10 km en ineens werd het rustig om me heen. We liepen door het buitengebied en de warmte drukte steeds zwaarder op me. De volgende km-ers gingen in 6:05 (te langzaam) 6:00 (harder gaat niet) om de 10e km-er in 6:24 te doen. Ik wist toen al dat het doel er niet meer in zat, mijn hoofd deed zeer en de kuiten liepen aardig "vol" en het zweet liep in straaltjes van me af. Wat doe ik? Stop ik of loop ik door? Tja, dat is dan wel weer het leuke van een halve marathon, want met 10 km ben je eigenlijk al bijna halverwege en is de weg terug dus net zo lang als doorlopen, dus doorlopen. Zwoegend achter een man met "just do it" op zijn rug, ploeterde ik verder...6:28-6:40-6:08-6:12-6:42 het 15km punt werd gepasseerd in 1:30:48 niet eens zo slecht bedacht ik me toen, als ik nu kan versnellen haal ik er misschien toch nog een leuke tijd uit... Helaas het mocht niet baten, de volgende km ging in 6:14 :-( De km-ers die volgden waren slopend, stukken alleen gelopen en uiteindelijk ook stukjes gewandeld en wat rekoefeningen gedaan. Het publiek aan de kant was super, ze bleven zelfs voor de achterblijvers klappen en juichen!
Uiteindelijk met een knallend hoofd en zere kuiten over de finish wat was ik blij dat ik er was! Eindtijd 2:12:00, gelijk aan mijn tijd die ik liep op mijn allereerste HM in Eindhoven. Na de finish zag ik al snel Frank weer, die het onderweg ook zwaar had gehad maar er toch nog 1:45 uit wist te slepen (Knap werk hoor!). Marjon bleek later 54 minuten te hebben gelopen, ook zij had het onderweg zwaar gehad, ik was dus in goed gezelschap!
Nog even gezellig napraten om daarna toch redelijk snel op huis aan te gaan. Zoon was immers bij opa en oma en de volgende dag was weer een gewone schooldag. Toen ik bij mijn vader en moeder op de stoep stond, voelde ik me toch behoorlijk misselijk. Gelukkig kon ik daar even tot mezelf komen en een douche en wat eten, knapte ik alweer aardig op (gelukkig) eenmaal thuisgekomen heb ik de rest van de avond onder een dekentje gezeten, want nu had ik het: kkkoud ;-))
Gelukkig goed geslapen en vanmorgen alweer een klein herstelloopje gedaan, hoofd voelt stukken beter en de kuiten zijn nog wat gevoelig, maar doen het een stuk beter dan gisteren ;-)

12 opmerkingen:

  1. Het was weer veel te warm in R'daal, lijkt wel of we daar een abonnement op hebben hier!! Maar ondanks de hitte was het erg gezellig en die HM vergeten we snel en op naar de volgende toch. Was erg leuk je irl te ontmoeten Kit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou was je wel gewend aan hm's met een temperatuur boven de 20 graden, maar volgens mij was het gisteren toch wel tegen de 30gr. Eigenlijk veels te warm voor een hm.
    Maar... je hebt het toch maar mooi gedaan! En die tijd, tsja, ik denk dat er heel veel tijden van heel veel lopers gisteren minder waren dan verwacht.
    Ik vind het iig super dat je het toch uitgelopen hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met dit weer niet te snel starten,weet ik uit ondervinding(TTrun)Maar ja soms wil je zo graag een leuke tijd lopen...........Als de omstandigheden het toelaten ga je vanzelf onder de 2 uur op de HM.Wel weer een HM uitgelopen onder zware omstandigheden,daar neem ik m'n petje voor af!!Je gaat goed,lekker blijven lopen en genieten!!Succes Kitty!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het was zooo warm in Roosendaal maar we hebben het toch maar mooi gedaan!!!
    Leuk je irl te ontmoeten... en je hebt er een superleuk verhaal van gemaakt hoor!
    Op naar de volgende wedstrijd.

    Gr, Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je begint patent op warme halve marathons te krijgen ;-) Het tijdstip waarop jullie van start gingen werkte ook al niet mee, maar ook deze heb je toch maar weer mooi uitgelopen. Je bent een bikkel. Onder de omstandigheden was het gewoon een mooie duurloop.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi verslag kit warm weer is ook niet mijn ding en s'morgens niet fit en toch lopen met dat warme weer klasse hoor.En wel gedacht aan opgeven halve wegen maar wel door gaan vindt ik helemaal tof goede instelling.
    Tijd van je loop is met dat weer bij zaak PR komt heus nog wel verder lekker lopen en plezier houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het was gisteren heeeeeeeeeeeeel erg warm. Goed dat je hebt doorgezet en met "volle" kuiten en knallende hoofdpijn in 2:12:00 bent gefinished.. bikkel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. misschien toch iets van een zonnesteek? Nou ja, je hebt het volgehouden. Nu op naar de TTM voor een top tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Weer een halve marathon. Een snellere tijd zat er gezien de omstandigheden niet in. Maar dat je sneller kan is duidelijk. De trainingen gaan super dus onder ideale omstandigheden gaat het straks vanzelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sommige tijden schreeuwen erom om verbeterd te worden. Deze HM is weer een goede motivatie om lekker te blijven trainen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Tsja, die hitte he.
    Ik twitterde je al, maar in die hitte verlies je gewoon een 1/2 minuut per km; ik loop al 30 jaar dus geloof me maar uit ervaring!
    Maar je heb het toch, ondanks die knallende kop en kuiten, volbracht en dat is een groot compliment waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Roosendaal is vaak warm.. je doet er niets aan. je hebt je toch kranig verweerd tegen de omstandigheden

    BeantwoordenVerwijderen