donderdag 16 juni 2016

Maasdijkmarathon fietsen; zou het dan eindelijk lukken?

Enigszins jaloers kijk ik al tijden naar mijn wielrennende vriendjes en vriendinnetjes. Met gemak lijken zij dik 100 km weg te trappen zonder enige problemen. Het grootste probleem dat ik lees een lekke band of een valpartij (ok zeker niet leuk, maar risico van het fietsen). Ik kom niet verder dan hoogstens 30 minuten, mijn billen doen dan zo ongelooflijk zeer dat ik maar 1 wens heb, van die fiets af, nu!
Deze week besloot ik dat ik er genoeg van had, ik wil ook kunnen fietsen.

Ik moet bekennen dat dit niet geheel “vrijwillig” was, maar meer te danken aan mijn grote mond…
Door het mislopen van de Slachtemarathon, was Jan op zoek naar revanche. De trainingen waren immers gedaan en de vorm was er. Op korte termijn was er maar 1 mogelijkheid: namelijk de Maasdijkmarathon afgelopen zondag. Een kleine marathon van A naar B, in een (in mijn herinnering) mooi gebied. De start is op de dijk van bij 't Wild en het parcours gaat voornamelijk over de dijken via Lith, Oijen, Megen en Dieden naar de finish in Megen. Uiteraard wilde ik hem dan supporteren, echter op de site stond vermeld dat: “Bij de hele marathon en de estafettemarathon is het toegestaan je te laten begeleiden door een fietser” Tja, wat doe je dan??? Tuurlijk fiets ik mee!

Nadat ik dat had beloofd, realiseerde ik me pas, dat ik dan toch ruim 4 uur op een fiets zou moeten zitten…

First things first, dus reis ik afgelopen week 2 dagen met zoon naar Parijs. Immers hij heeft eindexamen gedaan en ja in een marathonvoorbereiding gaat veel tijd zitten, dan is het fijn als je die ruimte krijgt van je thuisfront. Daar mag ook iets tegenover staan! Het weer is heerlijk maar geloof me 2 dagen door Parijs wandelen en mijn voeten doen meer pijn dan na het lopen van een marathon.

Ondertussen wordt in Nederland het weer angstvallig in de gaten gehouden en twijfelt Jan, wel of niet doen. Het lopen in hoosbuien en onweer (buiten dat het niet aantrekkelijk is) is niet erg verstandig. Wel, niet??
Vrijdag mail naar de organisatie of er nog startbewijzen zijn? Het antwoord laat op zich wachten.
Het lijkt nu toch serieus te worden, dus ga ik zaterdag toch maar naar de Decathlon want 4 uur op dit zadel? No way! Niet gehinderd door enige kennis koop ik voor 2 tientjes een dameszadel dat in ieder geval zachter voelt dan mijn zadel. Kopen is zo gebeurd maar nu die fiets nog in orde maken (beide banden staan plat) en dat nieuw zadel moet erop. Gelukkig is hulp niet zo ver weg (pa bedankt) en staat mijn fiets klaar.
Inmiddels groen licht, Jan wil (en kan) starten, tenminste… als we op tijd zijn startbewijs ophalen.
Dan is het fijn dat je met zijn 2-en bent en al snel is er een plan en aan dat plan koppel ik mijn hoofd nog een eigen plannetje. Als ik morgenvroeg mijn auto bij de finish parkeer, fiets ik naar de start en haal daar het startbewijs. Jan komt later met de bus en dan lopen/fietsen we samen naar de finish. Ik zet een route uit en zie dat als ik 21 km fiets (dat moet toch haalbaar zijn in een uurtje) er ben. Nu de uitvoering nog…. En hopen dat het zadel beter zit dan mijn oude anders wordt het serieus afzien!


Zondag
Weer een wekker die om 6 uur gaat… why??
O ja… spullen heb ik de avond ervoor al klaargemaakt en de fiets zit in de auto, dus om 7 uur stap ik in de auto. Lekker rustig op de snelweg! Om 8 uur app ik naar Jan, dat ik bij de finish ben en dat ik ga fietsen. Het fietsen gaat lekker, behalve een open brug en een paar keer verkeerd rijden kan ik Jan om iets over 9-en appen dat ik zijn startbewijs heb en dat hij kan starten! (hoe toevallig naast mij staat nog iemand die gebruik maakt van de na-inschrijving omdat hij de Slachtemarathon gemist heeft, toeval bestaat niet).

Ik installeer me lekker op het terras met een (niet te zuipen) kop koffie en geniet van hardlopers, skeelers en wielrenners die binnendruppelen. Nu begint het wachten op Jan, je weet het bij hem nooit ;-) en inderdaad op het nippertje weet hij een privébus naar de start te charteren.
Wel leuk om te vermelden, bij deze marathon worden er opnames gemaakt voor Paul de Leeuw “kun je ongetraind een marathon lopen?” De proefpersoon zit naast me en is een weliswaar geen getrainde hardloper maar wel voetballer en redelijk in shape. Het zou hem kunnen lukken, maar moet je dit willen?? [Edit, als ik deze week toevallig tv aan het kijken ben herken ik de loper het is Jorn Rohde van het programma Galileo op RTL 5, ik twijfel dan ook of het voor het programma van Paul de Leeuw is. Uiteindelijk lopen wij hem op 26-28 km voorbij als hij uitstapt]
Van de organisatie krijg ik een mooi oranje hesje omdat ik als begeleider meefiets.
Voor het verslag van de marathon verwijs ik je naar het blog van Jan, hij heeft tenslotte gelopen!
Het is apart en leuk om een marathon vanaf de fiets mee te maken, ik geniet! Onderweg maak ik foto’s en heb de tijd om de omgeving te bekijken. Prachtige omgeving! Als we na 42,195 km (en een beetje) over de finish komen, ben ik ontzettend trots op Jan, wat een super prestatie en revanche op vorige week!

O ja mijn billen?
Die hebben na bijna 65 km en ruim 5,5 uur op de fiets een mening. Maar in plaats dat ze die mening van de daken schreeuwen, jengelen ze nu een beetje… dus missie (in alle opzichten) geslaagd!

[edit] Het is inmiddels dinsdag als ik een melding krijg van PostNL dat er een pakketje bezorgd wordt. Huh?? Ik heb (zover ik weet) niets besteld! Ik werk op dinsdagmiddag/avond maar gelukkig is zoon thuis. Als ik thuiskom ligt er dit op me te wachten en ben ik sprakeloos (geloof me dat overkomt me niet zo snel) van de allerliefste!

1 opmerking: