zondag 18 januari 2015

Rijsttaart

Bijna een jaar geleden kreeg ik van Gonda het recept voor rijsttaart.
Ik maakte het een keer, maar het raakte een beetje in de vergetelheid, totdat ik een nieuwe keukenmachine kocht en op zoek ging naar een recept om het een keer uit te proberen.

Je raadt al waar ik op terecht kwam, juist! Rijsttaart.
Omdat het geweldig loopvoer is en zowel warm als koud te eten deel ik het hier met jullie.
(al zijn alle credits natuurlijk voor Gonda!)

Ingrediënten:
* 150 gram dessertrijst
* 750 ml (volle) melk
* 250 gram kristalsuiker
* 2 zakjes vanille suiker
* 3 eieren (m)
* 40 gram bloem
* 70 gram boter

*edit, laatste keer gemaakt met 50 gram suiker minder en 1 zakje vanillesuiker extra dat ik heb toegevoegd aan het eiwit. Smaakte prima*


Bereidingswijze

1. Kook de melk, de rijst, de helft van de kristalsuiker en de vanillesuiker alsof je rijstpap maakt, plusminus 20 minuten koken. Laat de pap daarna afkoelen. (Ik zet de pan in koud water en roer regelmatig om)


2. Klop de eierdooiers en de rest van de suiker op en voeg er de lauwe gesmolten boter bij

3. Meng de bloem eronder in dit ei/botermengsel

4. Meng het ei/boter/bloem-mengsel onder het de ondertussen afgekoelde rijstpap

5. Klop het eiwit stijf en schep dat als laatste door dit mengsel

6. Giet alles in een beboterde springvorm en laat 30 min in de oven bakken op 180 °C


Laten afkoelen en (eventueel) met poedersuiker bestrooien bij het opdienen.
Lekker met vers fruit zoals aardbeien, blauwe bessen, frambozen, banaan, kiwi....

EET SMAKELIJK!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten