maandag 14 maart 2011

schoenen ellende (of toch niet?)


Schoenen... tja, zonder kun je niet, of toch? Er zijn mensen die blootsvoets lopen maar dat is niets voor mij. Ik hou mijn schoenen graag aan, maar ik wil wel een paar dat lekker zit. Het afgelopen 1,5 jaar heb ik gelopen op Nike Lunarglide; het herenmodel. Het eerste paar kocht ik om te proberen, bij Wehkamp voor zo'n € 69,- (koopje!) en die bevielen goed. Zo goed dat toen ik ze weer zag, bij Sport2000 in het dorp in de uitverkoop (€ 60,-), ik ze direct weer kocht.
Maar ja, het zijn en blijven herenschoenen en ik blijf toch een vrouw. Dus een tijdje geleden, de knoop doorgehakt en Nike Lunarglide dames besteld (mooi roze is niet lelijk) en ze zaten lekker. Rustig inlopen had ik bedacht, eerst een uurtje als het droog buiten was (je gaat tenslotte niet met je nieuwe schoenen door de blub) dat ging prima, de week erop weer een uurtje geen problemen. Tot een kleine week geleden een loopje van 5 kwartier, ik voel dat het onder mijn voet wat begint te branden. Verschil met de vorige keren? Dit keer heb ik korte sokjes aan. Thuis ondek ik een flinke blaar onder mijn voeten: auw! Maar ach, de vorige keren ging het ook best, dus zaterdag maar direct nieuwe sokjes kopen... ik kan er weer tegen

Zondag: een lekker lange duurloop staat op het programma, via afstandmeten heb ik een route gevonden die begint in Breda, door het Ginneken, langs de Mark naar het zuiden loopt. Bij Galder buigt de route af en via het Mastbos weer terug naar Breda. In totaal zo'n 22 km en ik heb er zin in!
Dus na zondag lekker te hebben uitgeslapen (heerlijk) in de auto gestapt en op weg naar Breda. Ik ben in Breda geboren en ken het er redelijk, dus de eerste km-ers lopen dwars door het Ginneken is genieten, wat is dat toch een leuk stuk van Breda! Al snel loop ik het buitengebied in; wat zijn hier veel hardlopers zeg, zoveel zie ik er nooit op zondagmorgen. Maar ook wandelaars, fietsers, mtb-ers, wielrenners en skaters, druk dus. Na een km-er of 5 wordt het gelukkig rustiger en loop ik heerlijk ontspannen tot een km-er of 10. Kilometer 11, ik loop in het dorp Galder en ik voel mijn voetzolen wat branden, shit. Niet te veel aan denken, ik ben nu op de helft dus omdraaien heeft weinig zin (...) bovendien loop ik op van die kleine keitjes dus dat ik daar wat extra van voel lijkt met logisch.
Bij 11,5 km ben ik opeens mijn lijntje kwijt op de Garmin, huh en nu? Even priegelen aan de Garmin, hmmm handig hij kan ook uitzoomen en daar zie ik weer een lijntje... rechtsaf dus. Ik ben uit mijn ritme, maar ga weer verder langs de weg, voeten blijf ik voelen. Bij kilometer 13 loop ik langs de Galderse meren, hier is het ronduit druk. Ik loop langs de kant van de weg, best veel auto's en motoren. De één na de ander haalt me in... Nee, echt lekker op mijn gemak loop ik niet en mijn voeten doen steeds zeerder. Bij 14,5 km even stoppen om van mijn jasje een bodywarmer te maken, dat was een verstandig besluit. Alleen het lopen gaat niet echt fijner, mijn voeten branden en doen zeer. Als ik Breda weer binnenloop kan ik eigenlijk maar aan 1 ding denken, mijn voeten in een bak koud water.
Thuis check ik de voeten goed en zie dat er wat irritatie is en een beginnende blaar, shit! Dit heb ik eerder mee gemaakt, bij een paar schoenen dat ik kocht voor de Nikes lunarglide, die schoenen waren te smal en deze blaren en pijntjes zijn exact hetzelfde.
Conclusie, de dames Nike Lunarglide is te smal voor mij :(
Twijfel, twijfel ik heb altijd fijn gelopen op Lunarglide... wat nu?
Meer twijfel, overleg met een paar mensen en vanmiddag de knoop doorgehakt!
Ik leef blijkbaar op brede voet, dus heb ik weer het herenmodel besteld!

19 opmerkingen:

  1. Zeker weten dat goeie passende schoenen heel belangrijk zijn! Denk dat het een goed besluit is om weer terug te stappen naar het herenmodel. En ach, wie ziet dat nou of je een heren- of damesschoen aan je voeten hebt. Lekker lopen is het enige belangrijke!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We hadden het al over wat het beste is. Mooi roze is niet lelijk maar dit blauw mag er ook zijn. Niks mis mee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoop dat nu het blaren probleem is opgelost. Dan maar op herenschoenen. Succes Kitty

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je ergens niet op zit te wachten tijdens het lopen zijn het zere voeten ten gevolge van niet goed zittende schoenen. Om over blaren maar te zwijgen.
    Laat ik nou precies dezelfde hebben:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. verstandige keus! En blauw staat je ongetwijfeld ook heel erg goed! Loopse op je nieuwe pantoffeltjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Roze is ook zoooooooooo 2010......ennet gaat drom dat ze goed zitten. Problem solved dus =D

    BeantwoordenVerwijderen
  7. als je kans ziet, moet je schoenen zien af te wisselen, Zeker met nieuwe schoenen, niet 3/4 keer achter elkaar gaan lopen. Even laten rusten de schoenen, blaar laten herstellen, en dan over een tijdje gewoon weer eens de roze patta's aan. succes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk zo'n loop in je vroefere woon omgeving en lastig die blaren, heb ze zelf nooit.
    Misschien ook eens purol zalf opsmeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kun je dat herenmodel niet een beetje pimpen? Hoewel, hoe het er uit ziet maakt niet uit, als het maar lekker loopt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. toch en overeenkomst, loop ook op herenschoenen (ach flauw zeg). Maar ja, het blijft altijd weer afwachten hoe nieuwe schoenen zitten; een blartje ach, dat is het ergste niet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Echt ellende vindt ik ook als je schoenen niet lekker lopen. Verlang dan zo naar mijn oude schoentjes terug. Meestal komt het wel goed maar soms dus niet en dan staan er een paar schoenen in de kast waar ik nog maar 10 keer op heb gelopen.
    Niet iedereen weet dat dit een herenschoen is, gewoon lekker mee lopen! Ik weet het toevallig omdat mijn man ze ook heeft, en kort daarna een extra paar heeft bestled omdat ze zo lekker lopen (en hij heeft geen brede voet). OP http://www.wiggle.co.uk/mens/nike/running-shoes/ heeft hij dat extra paar besteld.
    Veel plezier met deze schoen en lekker lopen zou ik zeggen!!
    Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tja als je moet kiezen tussen een mooie schoen of een goedlopende schoen is de keus niet moeilijk.Veel succes alvast in Venlo volgende week Zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. kleur maakt niet uit als ze maar goed zitten en jou vele lekkere kilometers bezorgen toch? Veel fun met je nieuwe sloffen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Qua kleding wil je er een beetje leuk uit zien - schoenen moeten vooral goed zitten en je moet er snel mee kunnen lopen :-) Toch ?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi @ikittig,

    Dit is nou echt nuttige info. Ik heb nl. de damesuitvoering van de Lunarglide+2 en wil eigenlijk die mooie grijze met oranje die jij hebt. De stap voor mij om daarop over te gaan heb ik door deze blog meteen genomen. Ik begreep nl. ook niet wat er extreem anders kon zijn aan herenhardloopschoenen behalve dat ze iets minder slank uitgevoerd zijn.
    Bedankt. @wendyborn1971 van Twitter.
    P.S. Je bent een voorbeeld voor me. Liep in Egmond dit jaar 2.21, maar had tussen 2.16 en 2.18 uit kunnen komen. Beetje grieperig die dag zul je net zien. En voor CPC loop had ik zeker 2.16 in het hoofd. Helaas afgelopen maanden niet fit geweest wel getraind, maar toptijd zit er niet in. Dan maar in het najaar weer leuke HM uitzoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nu ik het even nalees, ik wil ze niet voor de kleur hoor, ik vind de damesuitvoering nl. ook iets te smal voor mijn voeten. Ik leef ook op brede voet ;-))

    BeantwoordenVerwijderen